Jak wybrać ubrania do biegania w chłodne dni?

Podstawowe zasady doboru odzieży biegowej na zimę

  • W czym biegać, gdy na zewnątrz jest +5...+10°C
  • Jak pracować w temperaturze 0...+5°C
  • Nadeszła zima. W co się ubrać na jogging w temperaturze 0...-5°C
  • Czym biegać w temperaturze -5...-10°C
  • Odzież do biegania przy -10...-20°C
  • Odzież do biegania w temperaturach poniżej -20°C

Każdy ma swoją własną koncepcję zimna. Ktoś nosi ciepłą kurtkę przy 5 plus stopniach, a ktoś potrzebuje tylko koszulki przy mrozie. Podpowiemy Ci, jak ubrać się do biegania w niskich temperaturach, cokolwiek to dla Ciebie oznacza.
Powiedzenie "Nie ma złej pogody, jest złe ubranie" jest również aktualne w przypadku biegania zimą i poza sezonem. Nowoczesna, zaawansowana technologicznie odzież pozwala cieszyć się bieganiem w mroźną, mokrą i wietrzną pogodę - najważniejsze jest, aby wiedzieć, co wybrać i jak to połączyć.
Jeśli lubisz oglądać bardziej niż czytać, oto wskazówki wideo, jak wybrać odpowiedni strój do biegania zimą i co musisz wiedzieć o kryteriach wyboru.

Podstawowe zasady wyboru odzieży do biegania na zimę

Należy wziąć pod uwagę specyfikę organizmu. Na ciele znajdują się strefy o większej utracie ciepła. To naturalne zjawisko podczas biegu: organizm przestawia się na termoregulację, czyli po prostu się ochładza. Najwyraźniej dotknięte obszary to czoło, kark tuż poniżej karku, pachy, splot słoneczny i obszar lędźwiowo-krzyżowy pleców. Nadgarstki, łokcie, kolana, pachwiny i stopy również wytwarzają więcej ciepła, ale nie pocą się tak bardzo podczas biegu.

Głównym zadaniem zimowych ubrań do biegania jest nie tylko utrzymanie ciepła, ale również ochrona przed przemoczeniem, a tym samym zapobieganie hipotermii.
Specjalistyczna odzież uwzględnia specyfikę termoregulacji podczas biegu. Ubrania do biegania wykonane są z oddychających materiałów, dodając wstawki wentylacyjne w miejscach o dużym odprowadzaniu ciepła. Może to być cieńsza i oddychająca tkanina w niektórych miejscach, zamki błyskawiczne pod pachami lub rozpinany kołnierz.

Przestrzeganie zasady warstwowości

Kurtkę puchową przeznaczoną do temperatury -40°C można założyć na T-shirt, ale nie da się w niej długo biegać, ponieważ przegrzeje się i przemoknie. Po pierwsze to dyskomfort, a po drugie mokre ciało szybko się wychładza. W mroźną pogodę lepiej ubierać się warstwowo: 3-4 warstwy stroju technologicznego zapewnią komfort nawet podczas długich treningów i zawodów.

  • Pierwszą warstwą jest bielizna termoaktywna. Odprowadza wilgoć i nadmiar ciepła z dala od ciała.
  • Drugą warstwą jest warstwa ocieplająca, do której należą produkty z polaru lub polarteksu. Warstwa ta zatrzymuje ciepło, pomagając nie zmarznąć, ale jednocześnie odprowadza wilgoć od ciała.
  • Trzecia warstwa jest warstwą ochronną. Zazwyczaj jest to wiatrówka lub kurtka membranowa, która chroni przed wiatrem, deszczem, śniegiem. Musi również dobrze oddychać i nie zatrzymywać wilgoci. Dobra oddychalność warstwy wierzchniej umożliwia szybkie schnięcie warstwy środkowej i spodniej.
  • Czwarta warstwa - dodatkowa izolacja na wypadek szczególnie silnych mrozów. Może to być cienka kurtka puchowa lub inna polarowa, w zależności od stopnia chłodu na zewnątrz i indywidualnego przemarznięcia. Co najważniejsze, warstwa ta musi również oddychać i dobrze odprowadzać wilgoć.

Nie zapomnij o swoich akcesoriach do biegania

Zimą akcesoria do biegania są tak samo ważne jak odzież. Rękawiczki do biegania, nakrycie głowy i najlepiej bandana są niezbędne do biegania w ujemnych temperaturach. Przy szczególnie niskich temperaturach, wietrze i śnieżycy, kominiarkę z wbudowaną maską wiatroszczelną lub oddzielnie taką maskę z materiału wiatroszczelnego jak WindStopper, można chronić twarz.

Często nie można obejść się bez okularów sportowych. Sprawdzą się zarówno w pełnym słońcu, jak i w śnieżycy czy przy silnym wietrze - wystarczy zmienić soczewki na jasne lub przezroczyste. Dotyczy to zwłaszcza tych, którzy biegają w górach.
Podczas biegania po zaśnieżonym terenie bardzo przydatne są "latarnie", czyli getry chroniące przed śniegiem zakładane na trampki. Nie można się bez nich obejść na zimowych szlakach.

Posiadacze trenażerów bez kolców i możliwości ich wkręcenia docenią biegowe "koty" - lekkie urządzenia zapobiegające poślizgom na lodzie.
Na długich zimowych treningach ważne jest posiadanie pasa do biegania, kamizelki lub plecaka, w którym można umieścić zapas jedzenia, ciepłe skarpety i termos z herbatą. No dobra, termos jest zbędny, ale skarpetki na pewno nie zaszkodzą.

Pamiętaj, że nie ma uniwersalnej odzieży na każdą temperaturę

Ubrania, które są ciepłe w temperaturze plus pięć, nie zapewnią Ci ciepła w temperaturze -30°C. Trampki z gładkim bieżnikiem, idealne do letniego biegania po asfalcie, będą śliskie na śniegu, a tym bardziej na lodzie. Dla każdego zakresu temperatur istnieje optymalny zestaw ubrań, który pozwoli Ci cieszyć się bieganiem bez negatywnego wpływu na Twoje wyniki.
Aby ułatwić Ci wybór garderoby do biegania na jesień, zimę i wiosnę, zebraliśmy rekomendacje w formie infografiki. Proszę się do nich odnieść, ale nie traktować ich jako dogmatu - zawsze będzie można wprowadzić poprawki do indywidualnego organizmu i jego odporności na zimno. Dla wytrawnych biegaczy niektóre kombinacje ubrań mogą wydawać się zbyt ciepłe, ale oni zazwyczaj wiedzą już, czego potrzebują.